De toekomst

De balies, website en 14 010 gaan al een tijdje mee. In 2020 kwamen hier de digitale balie en videoafspraken bij en dit jaar volgen een chatbot en live chat.

Al deze systemen gaan met elkaar samenwerken. Zo is de gemeente nóg beter bereikbaar en krijgt iedereen altijd hetzelfde antwoord.

Digitaal = persoonlijk

Digitalisering en persoonlijk contact zijn niet langer het tegenovergestelde. Techniek maakt het mogelijk ze te combineren. Je ziet elkaar tijdens het videobellen en je chat live met een medewerker wanneer je vragen hebt. En wanneer je geen zin hebt in persoonlijk contact is de chatbot een oplossing. Supersnel een antwoord nodig? Dan moet je ook bij de chatbot zijn. Zo hebben medewerkers van de gemeente meer tijd voor ingewikkelde, persoonlijke vragen.

Meer contact

We namen in 2020 meer dan 10 miljoen keer contact op met de gemeente. Het gebruik van de website is enorm gestegen en blijft groeien. Ook de bezoeken aan de stadswinkels en telefoontjes naar 14 010 nemen niet af. Ooit werd gedacht dat nieuwe techniek de balie en telefoon zou kunnen vervangen, maar dit is niet waar. Als er meer contactmogelijkheden zijn, zoeken we meer contact.

Hoe vaak nemen we contact op?

Alles vanaf de bank

Afgelopen jaar werd ons huis ook kantoor. Het was even wennen, maar betekent nu wel dat je je gemeentezaken vanaf de bank regelt. Dit was technisch - en voor iedereen die bij de gemeente werkt - een hele verandering. Er moest een andere manier van werken worden geleerd. In 2021 wordt de professionele uitstraling en huisstijl van de gemeente verder doorgevoerd in de nieuwe diensten. Zo zie je in één oogopslag dat je contact hebt met de gemeente.

Goed geregeld, ook in de toekomst