Rotterdam.nl

Rotterdam.nl is in 2020 het meest gebruikte contactkanaal van de gemeente. Niet alleen voor informatie, je regelt hier steeds meer zaken online. Aan het begin van de digitalisering lag de focus op het digitaal maken van producten en diensten. Nu wordt meer gelet op gebruiksgemak en taal.

Veel informatie is in taalgebruik versimpeld en er is meer Engelstalig. Daarnaast is alles toegankelijk gemaakt voor Rotterdammers die slecht horen of zien. In 2021 worden nog meer diensten en producten digitaal én Engelstalig aangeboden.

8,5 miljoen bezoeken in 2020

In 2019 werd rotterdam.nl 7,6 miljoen keer bezocht

2.494.530

DigiD authenticaties in 2020 In 2019 waren dit er 1.842.783

364

Diensten op Rotterdam.nl in 2020, waarvan 283 online geregeld konden worden. In 2019 waren dit er nog 254

2,7/5

Klanttevredenheid score in 2020 In 2019 haalde de gemeente 2,9 van de 5 punten

Regel het online

Iets online regelen bij de gemeente moet veilig zijn. Daarom is steeds vaker eHerkenning en DigiD nodig. E-mailformulieren verdwijnen van de website. Dit is voor een deel van ons soms even wennen, maar het betekent wel dat gegevens goed beschermd zijn.

“Vroeger moest je vrij nemen om naar het stadhuis te gaan. Nu ga je tijdens de lunch in ondertrouw!”

Een aanvraag doen

Hoe komen we op rotterdam.nl?

Twee diagrammen tonen het verkeer naar rotterdam.nl. In 2019 - zoekmachines 59,4%, direct verkeer 35,1%, social media 3,1% en externe verwijzers 2,4%. In 2021 zoekmachines 52,94%, direct verkeer 38,3%, social media 4,6% en externe verwijzers 4,3%

Uitdagingen

De grootste uitdaging voor rotterdam.nl is de informatie vindbaar en actueel houden. De gemeente Rotterdam creëert zelf regelmatig nieuwe apps en websites. Hierbij wordt goed opgelet of het overzichtelijk blijft.

Goed geholpen?!

Het aantal digitale diensten van de gemeente groeit snel. In 2020 werd het bijvoorbeeld mogelijk alle gemeentezaken rondom je verhuizing online te regelen. En je kunt nu digitaal in ondertrouw gaan en een afspraak maken voor zorgondersteuning. Belangrijk om ook voor digitale dienstverlening servicenormen op te stellen.

Goed geregeld, dat rotterdam.nl.