Digitale hulp voor werk-zoekenden en ondernemers

De gemeente Rotterdam zet alles op alles om Rotterdammers met een bijstandsuitkering te ondersteunen. Deze ondersteuning bestaat uit het helpen met het vinden van nieuw werk en het actief blijven meedoen in de samenleving. Omdat geldzorgen vaak verlammend werken, vormt inkomenszekerheid hierbij

de basis. Vervolgens helpen de consulenten van de gemeente bij het vinden van passend werk. Talenten en motivatie zijn hierbij het uitgangspunt. Een goede ICT-ondersteuning is hierbij een belangrijk hulpmiddel voor zowel de Rotterdammer als de consulent.

Een greep uit de resultaten

image

Informatiesysteem Thomas

image

Koppeling HalloWerk! en Mijn Werkkompas

image

Aanvragen Tozo-regeling

image

Informatiesysteem Thomas

image

Koppeling HalloWerk! en Mijn Werkkompas

image

Aanvragen Tozo-regeling

“Digitalisering en automatisering maken veel mogelijk. Dat geldt helemaal voor de Tozo. Zo hebben wij tienduizenden ondernemers, misschien wel letterlijk, niet in de kou laten staan.”

Louwrie Duijm - Programmamanager bij Werk & Inkomen

Een greep uit de resultaten

Informatiesysteem Thomas

Rotterdam wil werkzoekenden snel kunnen helpen. Werkzoekenden willen op een makkelijke manier informatie kunnen doorgeven. Het informatiesysteem Thomas vereenvoudigt de communicatie tussen de burger en de consulent. Zo kan een werkzoekende straks via dit programma op elk moment zijn of haar gegevens inzien. Een eerste versie van Thomas is voor de zomer van 2021 beschikbaar. Thomas maakt ook het opvoeren en aanpassen van gegevens eenvoudiger. De werkzoekende hoeft alleen de vragen te beantwoorden die van belang zijn, in plaats van een lange vragenlijst in te vullen. De persoonsgegevens vult Thomas zelf in. Via Thomas gebeurt dat bovendien veilig. Bij het ontwikkelen van Thomas is er samengewerkt met de collega’s van Rapid Application Development.

Koppeling HalloWerk! en Mijn Werkkompas

Elke Rotterdamse werkzoekende vult in het digitale ‘Mijn Werkkompas’ de persoonlijke situatie in. Vervolgens bespreekt hij of zij die met een gemeentelijke medewerker: welke kansen zijn er, en wat staat het vinden van een baan in de weg? Via het matchingplatform HalloWerk! kan de werkzoekende eenvoudig een persoonlijk profiel maken en zich presenteren aan werkgevers in de regio. Makkelijk is dat de gegevens in ‘Mijn Werkkompas’ automatisch op het platform ‘HalloWerk!’ komen. Dat scheelt overbodig werk!

Koppeling HalloWerk! en Mijn Werkkompas

Elke Rotterdamse werkzoekende vult in het digitale ‘Mijn Werkkompas’ de persoonlijke situatie in. Vervolgens bespreekt hij of zij die met een gemeentelijke medewerker: welke kansen zijn er, en wat staat het vinden van een baan in de weg? Via het matchingplatform HalloWerk! kan de werkzoekende eenvoudig een persoonlijk profiel maken en zich presenteren aan werkgevers in de regio. Makkelijk is dat de gegevens in ‘Mijn Werkkompas’ automatisch op het platform ‘HalloWerk!’ komen. Dat scheelt overbodig werk!

Aanvragen Tozo-regeling

Door COVID-19 raakten in Rotterdam en de regiogemeenten 27.000 ondernemers hun inkomen kwijt. De landelijke Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) bood hen een uitkering of bedrijfskrediet. De gemeente Rotterdam heeft de Tozo uitgevoerd voor de eigen en de regiogemeenten. De technologie die hiervoor is gebruikt, bestaat uit een combinatie van robottechniek, digitale formulieren en geautomatiseerde verwerking. De medewerkers van het cluster Werk & Inkomen werken hierbij intensief samen met hun ICT-collega’s van Rapid Application Development en Robotisering en diverse externe partners, zoals Intermediad en Wigo4it.

“In mijn profiel kan ik laten zien wat ik wil en wat ik kan. Zo kunnen de gemeente en bedrijven mijn motivatie en talenten meteen zien!”

Rotterdammer - over HalloWerk!

Meer weten over de digitaliseringsprojecten van W&I?

Neem dan een kijkje in de RIO-groep Thomas of Programma ADIDAS.