Zaak om digitaal samen te werken

Een melding over een kapot verkeerslicht? Een aanvraag voor een ontheffing of vergunning? Bij de gemeente Rotterdam noemen we dat ‘een zaak’. Er komen er dagelijks wel duizend binnen, over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Vooral zaken waarbij medewerkers van verschillende afdelingen iets moeten doen, zijn soms ingewikkeld. DWARSS stimuleert digitale samenwerking. Waarover de zaak ook gaat: de gemeente werkt als één organisatie en biedt iedereen dezelfde dienstverlening.

Een greep uit de resultaten

image

Online machtigen om te bellen

image

Snel ontheffing voor speed-pedelec

image

Digitale melding voorgenomen huwelijk

DWARSS: Digitaal Werken aan Rotterdamse Samenwerking en Service

Moderne dienstverlening geeft de aanvrager de keuze: dien ik mijn verzoek in via de website of telefonisch, per post of in een Stadswinkel? Voor de gemeente maakt het niet uit. Alle zaken komen in hetzelfde systeem, zodat de medewerkers makkelijk kunnen samenwerken aan een reactie. Bij een online aanvraag is de behandeling van de zaak online te volgen. Als de aanvraag op een andere manier is ingediend, kunnen Rotterdammers bellen met 14 010. Met de informatie die ze krijgen, kunnen ook zij hun zaak online volgen.

“Wat is 2020 een bijzonder jaar geworden… een jaar met prachtige successen in de digitalisering van onze e-Suite-processen!”

Esther van Leeuwen - Manager gegevensbeheer en analyse bij Dienstverlening

Een greep uit de resultaten

Online machtigen om te bellen

Een Rotterdammer met bijvoorbeeld een beperking of een taalachterstand kan een bekende toestemming geven om informatie op te vragen over zijn of haar zaak. Eerder moesten zij dat samen regelen tijdens een telefoongesprek met de gemeente. Ze moesten hiervoor dus bij elkaar zijn. Nu hoeft dat niet meer. Als ze hebben afgesproken wie welke informatie voor de ander mag opvragen, kunnen ze dit vervolgens online met de gemeente regelen. Dat is prettig, en in de coronasituatie wel zo veilig!

Snel ontheffing voor speed-pedelec

Steeds vaker is de speed-pedelec op straat te zien. Het is een snelle elektrische fiets. Vanwege de snelheid van wel 45 kilometer per uur mogen de berijders zelf weten waar ze willen rijden: op de rijbaan of op het fietspad. Wie echter op het fietspad wil rijden, moet hiervoor een ontheffing aanvragen. Anders worden de fietspaden te onveilig. Fietsers met een speed-pedelec kunnen de ontheffing snel krijgen door deze digitaal aan te vragen. Met de ontheffing dragen speed-pedelecrijders bij aan een fietsvriendelijke, veilige stad.

Snel ontheffing voor speed-pedelec

Steeds vaker is de speed-pedelec op straat te zien. Het is een snelle elektrische fiets. Vanwege de snelheid van wel 45 kilometer per uur mogen de berijders zelf weten waar ze willen rijden: op de rijbaan of op het fietspad. Wie echter op het fietspad wil rijden, moet hiervoor een ontheffing aanvragen. Anders worden de fietspaden te onveilig. Fietsers met een speed-pedelec kunnen de ontheffing snel krijgen door deze digitaal aan te vragen. Met de ontheffing dragen speed-pedelecrijders bij aan een fietsvriendelijke, veilige stad.

Digitale melding voorgenomen huwelijk

Elk aanstaand bruidspaar moet de gemeente over het voorgenomen huwelijk informeren. Dat geldt ook als het om een geregistreerd partnerschap gaat. Sinds kort kan dat digitaal. Voorwaarde is dat de beide partners een DigiD hebben. Na hun melding volgt een videobelgesprek met een ambtenaar. De partners krijgen tijdens dit gesprek een e-mail met de gemaakte afspraken en een kostenoverzicht. Ze kunnen de voorwaarden meteen ondertekenen en de kosten betalen met iDEAL. Benieuwd naar hoe het in z’n werk gaat? Bekijk dan dit filmpje.

Dienstverlening steeds beter

Tweetalige dienstverlening

DWARSS werkt voortdurend aan een betere digitale dienstverlening. Toegang voor iedereen is belangrijk. Daarom moet de gemeente alle dienstverlening in het Nederlands en in één andere taal aanbieden. Dat is nu nog niet het geval. De gemeente laat daarom brieven en online-formulieren naar het Engels vertalen. Het eerste vertaalde document geeft aan welke stappen een inwoner van een ander land moet nemen als hij of zij zich voor het eerst bij onze gemeente aanmeldt.

Klanttevredenheidsonderzoek

Rotterdam wil passende dienstverlening aan burgers en ondernemers bieden. Maar lukt dat? Om dit te weten te komen, houdt de gemeente klanttevredenheidsonderzoeken. Dit gebeurt nu bij de aanvragers van een briefadres. Zij krijgen online de vraag wat ze van de dienstverlening vinden. De uitkomsten van dit onderzoek helpen om de dienstverlening verder te verbeteren.

“Ik ben ontzettend trots op DWARSS in dit coronajaar. We hebben belangrijke en omvangrijke processen gerealiseerd en allerlei producten en diensten verbeterd. En dat allemaal op afstand, vanuit huis!”

Angelique Migliardi - Programmamanager bij Dienstverlening

Meer weten over DWARSS?

Ga dan naar de RIO-groep DWARSS.